post

Har märkt att allt fler bloggare slarvar med sin märkning!

Precis som rubriken lyder så har jag märkt att allt fler bloggare börjat slarva med sin märkning! Då menar jag inlägg där bloggaren har ett samarbete med ett företag. Inlägget skall märkas tydligt överst och nederst i inlägget. Det är ju så ganska uppenbart när bloggaren har ett samarbete. För mig händer det rätt så ofta när jag går in på någons blogg och inser att det är ett samarbete, men inlägget är ej märkt. Konstigt nog så upptäcker man detta hos de “självutnämnda storbloggarna”. Störst i…..fantastiskt med denna titel, hehe.

Varför har det börjats att slarva med detta? Det är ju viktigare än någonsin nu! Framförallt nu när Kissie nyligen har blivit fälld.
Det värsta är ju när det är massa länkar i ett inlägg och det inte finns märkning någonstans förutom när man kollar ute till höger i bloggen, då ligger företagets logga där. Det duger inte! Inlägget skall märkas!
Varför väljer man att fuska med detta? Av skattetekniska skäl? Detta är skattefusk!

Jag tycker att rätt skall vara rätt, själv är jag noga med att märka ut alla mina inlägg. Vad kan vi då göra åt detta? Jo man kan gnälla öppet på personens blogg, men det hjälper oftast ändå inte för dom förnekar och har tusen olika “ursäkter”. Tycker dock man kan göra ett försök, ge dem en chans att rätta till sitt fel först.
Däremot så kan man anmäla till RO och KO. Hos RO (reklamombudsmannen) så kan man inte anmäla anonymt, men hos KO (konsumentombudsmannen) så kan man det. Men då måste bloggaren driva eget.  ⇒ Här kan ni läsa mer om marknadsföring i sociala medier och bloggar.

Vägledning: Det går inte att säga exakt hur en annonsmärkning ska se ut. Det viktiga är att det för läsaren av bloggen genast framgår när ett inlägg utgör marknadsföring. Eftersom läsaren omedelbart ska kunna förstå att det är fråga om marknadsföring – även vid en flyktig läsning– räcker det inte att i slutet av inlägget informera om att inlägget i själva verket är marknadsföring. Inlägget ska också innehålla en tydlig uppgift om att det är företaget och inte bloggaren som står bakom marknadsföringen. Det är upp till dem som ansvarar för marknadsföringen att säkerställa att det så tydligt som möjligt framgår att det rör sig om marknadsföring. I det fall en bloggare är osäker på om ett inlägg utgör marknadsföring bör bloggaren annonsmarkera inlägget.
Tänk på att tydliga annonsmarkeringar också kan stärka förtroendet för din blogg! Hos Konsumentverket kan man läsa det mesta.

Några förslag på märkning:
• Märk inlägget med ”Annons” eller ”Reklam” i början och i slutet
• Uppmärksamma läsaren på att det rör sig om marknadsföring i
rubriken och i början av inlägget
• Använd ett annat typsnitt eller en annan färgsättning,
exempelvis bakgrundsfärg, än i andra inlägg
• Märk inlägget med #Reklam eller #Annons och #Företagets namn

Marknadsföringslagen gäller vid all marknadsföring oavsett vilka medier man använder. Det finns inget förbud mot att skriva om en produkt man tycker om och vill rekommendera till andra eller om ett företag som man anlitat och är nöjd med. Om en bloggare däremot får ersättning för att skriva om ett företags verksamhet eller produkter är det marknadsföring och då gäller marknadsföringslagens regler. Det har ingen betydelse om företaget kontaktar bloggaren
eller tvärtom.

Skärpning nu!

22 thoughts on “Har märkt att allt fler bloggare slarvar med sin märkning!

  1. Oj är du säker på att det måste vara i slutet också? Det har jag helt missat! Vet att man måste skriva det i början och märka ut om det är reklamlänkar, men inte att det måste vara i slutet också? Nu måste jag nog läsa på mer, har just nu helt fokus på den nya gdpr-lagen som ersätter pul i maj. Den gör mig lite nervös (fast mest i min roll som marknadsförare, inte så mycket som bloggare).

  2. Japp det står hos KO, exakt detta 😉 Några förslag på märkning:
    • Märk inlägget med ”Annons” eller ”Reklam” i början och i slutet
    • Uppmärksamma läsaren på att det rör sig om marknadsföring i
    rubriken och i början av inlägget
    • Använd ett annat typsnitt eller en annan färgsättning,
    exempelvis bakgrundsfärg, än i andra inlägg
    • Märk inlägget med #Reklam eller #Annons och #Företagets namn

    Japp GDRP har jag koll på 😉

  3. Fast i det som du hänvisar till står det ”förslag på märkning” så det tolkar inte jag som en regel. Men kan ha missförstått det då, jag trodde att enda kravet är att det står just i början typ under rubriken och på instagram i första raden eller där man skriver in stad/vart man är. Och att reklamlänkar måste märkas med parantes direkt efter. Har du läst nån annanstans att det måste stå i slutet också? Jag kan inte hitta det någonstans, bara att det inte bara får stå i slutet. Hmmm. Får undersöka det närmare imorrn. Har du redan koll på gdpr? Jag tycker den verkar sjukt komplicerad och jag kommer behöva om halva mitt jobb, kräva in en massa samtycken för bilder på personal, göra nya register med tusentals personer och inventera typ allt jag har i min dator – och då har jag bara gått en timmes kurs. Får anställa en assistent eller nåt:)

    • Men klicka dig in på Konsumentverkets sida där kan du ju läsa om det i helhet jag har bara tagit utdrag 😉 När jag har samarbete med olika PR-bolag t.ex så kräver dom att det står både i början och slut. Även KO skriver det i sitt förslag ovan, så ja, jag tror att det är så, eller bör vara så. Bättre att märka en gång för mycket än för lite.
      Mycket prat på GDRP hos oss, superviktigt att det blir rätt.

    • Ja, det är ju så viktigt framförallt nu när fler “större” bloggare har börjat slarva med det!

  4. Hade helt missat att det måste stå både i början och i slutet. Jag brukar alltid märka mina samarbeten i slutet men då ska jag helt klart se över mina inlägg så det inte kan bli några missförstånd. Jag förstår inte heller varför man vill ”smyga” med att man gör reklam, det är som sagt nästan alltid väldigt uppenbart när det är ett reklaminlägg.

    • Måste även stå i början, för att när man bara skummar igenom ett inlägg skall man kunna se att det är ett reklaminlägg 🙂
      Nä det blir ju så obvious när man gör det.

    • Ja, men där skall man nog hålla en rät linje tänker jag på hur man märker sina inlägg för reglerna gäller ju för alla. Men i början och slutet är ju viktigt sedan så märks ju affilate och färdiga kollage på ett annat sätt.

  5. Bra inlägg! Jag skulle aldrig göra smygreklam, men kan nog göra samarbetsinlägg tydligare med fetstil och liknande. Hoppas du får en fin tisdag! 🙂

    • Tack Carro! Ja ett reklaminlägg skall vara tydligt annars kan det anmälas som smygreklam, så det är viktigt. Åh min tisdag har varit bra och hoppas att din med har varit det?

    • Ja, det är ju superviktigt, det är ju inte för andras skull man gör det utan endast för sin egna, more or less 😉
      Tack fina Matilda.

  6. Oh, jag vet att jag har missat det någon gång och fått gå tillbaka och redigera inlägget med förtydligande! Inte med flit utan bara för att det går lite för fort när man skriver… Skärpning här! 😊

    SVAR PÅ VÄXTHUSTEMAT: Hur får du gurkorna att trivas? Vet inte om mina står för ljust eller i för lite jord kanske?

    • Ja sådant kan ju hända även den bästa liksom, men när man hela tiden ser ett mönster av upprepade tillfällen hos bloggare som man “tror” är seriösa, så börjar man ju undra.
      Åh gud den frågan har jag fått flera gånger kring gurkorna. Vårt västhus är placerat så att solen rör sig så blir det lite skuggigt av skogen bakom växthuset beroende på hur solen står. Men det finns ju sådana där UV-när man kan sätta upp och så älskar ju gurkor i växthus mycket vatten, näringsrik jord. Jag brukar alltid köpa den blå U-jorden som finns på Plantagen.

  7. Jag fattar inte hur folk får så många samarbeten och när de väl får det förstår jag inte varför de vill slarva med märkningen då det ändå märks att det är ett samarbete..

    Vill också ha samarbeten, och då skulle jag vara sååååå noggrann 😀

    • Nä hihi men du skulle ju också kunna få en del samarbeten du har ju en sån härlig blogg. Testa o maila förfrågan till företag som du tycker passar in i din blogg och som du skulle kunna tänka dig ett samarbete med. Man kan ju inte få mer än ett nej;)
      Nä det med märkningen är ju viktigt, vem vill bli anmäld för smygreklam liksom!?

  8. Bra att du väcker dessa frågor. Tror att de flesta missar slutet där informationen om ev samarbete också ska finnas nu.

    Ha ha jag lånar nog listan du hade häromdagen om jag får ihop några bra svar. Länkar dig förstås i så fall.
    Kramis

    • Ja det är ju viktigt om inte för sin egna skull, för att slippa bli anmäld för smygreklam. Så trist när man ser och nästan dagligen träffar på “större” bloggare som skiter i att märka ut sina inlägg.
      Oh ja absolut, låna på. Kul att se vad dina svar blir!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *