post

Helgens äventyr i Göteborg!

Våra härliga vänner hade ju ordnat en överraskning till oss för att Patrik hjälpte dem att gjuta deras betongplatta. Vi visste varken vart vi skulle eller vad vi skulle göra. Spännande. Så på lördag mötte vi upp dem efter att ha lämnat bort hundar och barn.

Vi hoppade in i deras bil och resan gick mot…ja det visste vi ju inte! Första stoppet blev en lunch på Laxbutiken i Ljungskile och vi började att förstå att vi nog skulle till Göteborg, men dom lyckades förvilla oss ändå genom att prata om att vi tillfälligt skulle parkera i Nordstan för att sedan hinna till tåget. Men när vi väl hamnade rätt till parkeringshuset i Nordstan efter 3 turer i Tingstadstunneln och andra felkörningar, haha. Väl framme så lastade vi ur väskorna och gick till hotellet. Inte vilket hotell som helst dom hade bokat Hotel Pigalle. (Ett förföriskt luxury boutique hotell mitt i Göteborg, långt från vardagen).
Ifall ni minns så hade vi ju ett superlyxigt event där förra året i deras nya svit.

Efter vi checkat in så bar det av mot nästa äventyr där ledtråden var ficklampor, så nyfiken jag var! Då kom vi fram till något som hette Escape Game. Alltså WOW vad häftigt detta var! “Lite som ett datorspel eller en thriller, fast på riktigt och ni är mitt i den. Så här funkar det hos oss”. Vi körde bankinbrottet.
Denna aktiviteten rekommenderas verkligen, så roligt! Vi körde fast och hade nog klarat det inom tid om vi inte hade missat en ledtråd men tillslut knäckte vi den och vi klarade det fast 2 min över tiden! Efteråt tog vi en fika på Le Pain Francais. Sedan gick vi tillbaka mot hotellet då vi fick i uppdrag att piffa upp oss till middagen.

En 4-rätters middag intogs på själva hotellet här formade vi vår egna meny.
Förrätt: Majostätiskt klofinger– Hummer med dragonmajonnäs, buljong, blomkål, gurka & bröd. Två varmrätter: Fiskelycka- Skreitorsk med mandelpotatisskum, glacerade lökar, rödvinssås & gravad- och torkad torskrom. Wild card- Viltkött med vertikalbakade persiljerötter, ört mie de pain, rostad oxmärg med lingon & brynt smör.
Efterrätt: Äppel päppel pirum parum- Äppelkompott med romrussinglass, bakad smördeg med kanel, brynt smör & kanderade pecannötter.

Vilken fantastisk dag och kväll, den var fulländad kan man säga! Haha kolla in tavlan på vårt rum.

18 thoughts on “Helgens äventyr i Göteborg!

1. Härligt, och fina bilder! 😀
    Nej det är inte en tatuering, men bra gissat, jag har faktiskt gjort två spontana tatueringar förut 🙂

Denna gång så bokade jag en spontan resa för en vecka sedan. Jag åker till Asien i 3 månader. Sitter just nu på flygplatsen i Turkiet och väntar på mitt nästa flyg 😀

• Tack snälla 🙂 Vi hade en helt underbar vistelse. Men haha gud vad spontant gjort bara sådär, helt fantastiskt. Vad avundsjuk jag är nu! Skall bli roligt att följa med på din resa!

2. va lika ni är hon o du :d

men vilken mysig resa o spännande inge vet .
    du ja gillar hotellkuddarna massvis
    har börjat gilla sammet men vet inte ens om nåt sånt kommer komma in här fniss kram kram

• Men va hihi, tycker du? Haha vi är inte så lika, tror jag inte i alla fall.
      Ja gud alltså alla dessa kuddar så mysigt ju. Läckert med sammet faktiskt! Har ju liksom blivit modernt igen.

3. Åh vad kul med överraskningar! Pigalle är så fint! Har bott där en gång, men gillar nog deras syrra ännu bättre – blommiga Bellora! Fast restaurangen där är lite bökig och det finns inga sittplatser i baren medan man väntar på bord. Vet inte vad som hänt med mig men helt plötsligt börjar jag gilla lite lyx – jag som alltid känt mig superobekväm med det haha. Minns när jag bodde på Hilton på Sicilien och personalen behandlade oss som luft för att vi inte såg ut som deras “vanliga” rikemansgäster – det var nog där jag fick en avsmak för det livet och tog avstånd – eller kanske att jag lärt mig anpassa mig bättre, för även om det är löjligt att det ska behövas så får man ett helt annat bemötande pga valet av kläder och utseende m.m. Jag kommer ju alltid att vara mig själv, det suger att man inte kan kliva in på ett lyxhotell i haremsbrallor och virkad topp och bli bemött som alla andra – det är skrämmande och gör mig superarg.

• Ja men gud detta var en totalt grym överraskning verkligen! Underbara vänner! Pigalle är ballt. Har faktiskt inte varit på Bellora bara på deras takterass i sommar och tog en drink. Men VA! Skandal! Vad säger du Tina!? Lite kul att höra ändå men förstår din känsla och dina värderingar. Oavsett så skall man kunna vara sig själv utan att bli dömd på något sätt. Men lyx, ja det gillar ju jag 🙂 Jag är lite scary att jag ska känna mig missanpassad på det superlyxiga Atlantis The Palm.